INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS
UNIVERSITAT DE BARCELONA
CONSELL INSULAR DE MENORCA
BARCELONA, 1994
LES CERÁMIQUES TARDANES IMPORTADES (SEGLES IV-VII DE LA N. E.)
DEL JAClMENT ROMA DE LA PUNTA DE L'ARENAL (XABIA, MARINA ALTA)
INTRODUCCIÓ. Les darreres fases d' ocupació del jaciment
roma de la Punta de l' Arenal (a partir del segle
VI i fins al segle VII) no han estat estudiades ni
valorades correctament.
Desconeixem gairebé totes les seues estructures tardan es, exceptuant només la fossa d 'un
abocador apareguda a l'interior de l'«habitació
D». Aquesta darrera estructura (ex cavada per G.
Martín el 1964),1 tot i ésser bastida en epoca alto-imperial, es mantingué també en ús, probablement, fins a la segona meitat del segle v, tal
com semblen indicar les cerámiques que hi aparegueren.
Tanmateix, el volum i la importancia del material arqueológic moble (format básicament per
cerárniques, pero també per altres materials,
com ara les monedes),' ens fa revisar el plantejament que fms a eixe moment es tenia del jaciment, reconsiderant així la suposada «decadencia» en la qual degué caure l' assentament a
partir del segle IV amb una ocupació residual i
poc significativa. És justament ara quan els contactes i relacions comercials amb altres árees
geográfiques semblen diversificar-se: sud de la
Gál-Iia, nord d' África, Mediterrani oriental, Eivissa.
De totes aquestes zones, fou, pero, el nord
d'Africa l'área d'on provenien la majoria de les
cerámiques comptabilitzades en aquest treball
(fines i comunes), tal com succeeix amb el material amfóric de l' Arenal, que mostra un 76 %
de peces del mateix origen.
Aquesta darrera etapa de la Punta de l' Arenal
(en realitat, continuació des de l'inici de l'assentament a la darreria del segle I a. de la n. e.,
amb un possible lapse o reestructuració durant
la pri-mera meitat del segle II de la n. e.), degué
acabar en un moment indeterminat, ja dins,
pero, del segle VII.
CERÁMIQUES FINES
Terra sigillata clara lucente
El grup de la sigillata clara lucente (nom amb
el qual Nino Lamboglia batejá aquestes cerámiques) , o el més modern apel-latiu de «cerámiques tardanes de revestiment argilenc» utilitzat
en treballs recents," és, cronológicament, el tipus
cerámic més antic d' aquest estudi.
Tradicionalment, la sigillata lucente ha estat
considerada la continuació de la clara B i la prelucente, no tan sols per les seues característiques formals, sinó fms i tot pel que fa a les zones de producció. Tanmateix, les investigacions
mampreses per A. Debat i M. Picón? sobre la
base de l' análisi de les pastes, donen com a zona majoritária d'origen de la sigillata lucente
1'área de Savoia, mentre que la sigillata clara B
tingué la principal área de producció a la regió
del Roine.
La sigillata clara lucente es caracteritza pel
vernís marró metál-Iic (de diverses tonalitats
més rogenques o més fosques) amb irisacions.
La pasta és poc dura, de coloració clara amb
tonalitat rogenca o groga i sense desgreixant visible.
Les decoracions predominants hi són fetes
a rodeta, pero també s'utilitza la decoració pintada (de tons blanquinosos), a motlle i a la barbotina.
La seua cronologia inicial és de la segona
meitat del segle 1Il, tot i que és especialment abundant al llarg del segle IV, i perdura, segons
sembla, fms al segle v.
El repertori formal de la sigillata lucente de
la Punta de l' Arenal és ben reduít, amb un predomini absolut de la forma Lamboglia 1/3, que
representa el 50 % d'aquesta cerámica al jacimento Segueixen després les formes tancades,
corresponents a gerres amb una ansa, de tipus
no estrictament enquadrables entre les formes
produídes als tallers de Savoia, com és ara el cas
de Portout.
8
La difusió de la sigillata clara lucente, tot i
centrar-se a l'angle nord-oest de la Mediterránia, s' escampa per la costa italiana, Sardenya i
Paísos Catalans, amb prolongacions que arriben
encara més al sud, ádhuc al nord d' África.
Terra sigillata paleocristiana grisa
Les sigillates paleocristianes grises, conegudes amb diferents norns a la bibliografía (cerámica estampada grisa, i més darrerament «derivées de sigillées paléochrétiennes»), foren
produídes al sud de la Gál-lia.
Jacqueline i Yves Rigoir, estudiosos d'aquestes
cerámiques, n 'han destriat tres grans grups o
árees de producció: el Grup Llenguadociá (amb
centre a Narbona), el Grup Provencal (amb centre a Marsella), i el Grup Atlántic (amb centre a
Bordeus). D'aquests tres grups, només els dos
primers són presents a la Península i les Balears, car les cerámiques de l' Área Atlántica no
s'han constatat en aquestes zones.
Les característiques específíques de cadascuna de les dues produccions, llenguadociana i
provencal, es basen sobretot en el repertori de
les decoracions «estampades», així com en alguns trets formals de les peces. Tot i amb aixó,
a hores d' ara no són molts els motius atribuibles
a una o altra de les árees."
Aquestes cerámiques mostren una pasta homogénia i compacta de color gris, amb fines
partícules de mica. Són cobertes per un vernís,
molt fi, de color gris (amb diverses tonalitats que poden arribar al negre), que en alguns casos
ha estat perdut, parcialment o totalment.
La decoració, present en gairebé totes les peces, es realitza rnitjancant motius estampats (molts
d'ells presos de les sigillates africanes), tot i
que també hi és freqüent 1'ús de la decoració a
rodeta.
Pel que fa a la seua cronologia, la TS paleocristiana grisa apareix en contextos de la darreria del segle IV i ben especialment al segle v, tot
i que sembla que perdura fins a un moment no
deterrninat del segle VI (almenys en alguna de
les seues formes, com és ara la R. 29)."
Només tres formes del quadre tipológic de
Rigoir són presents a la Punta de l' Arenal, tot i
la presencia d'algun fragment indeterminat o
dubtós, així com l'atribució a la forma 2 de Rigoir del fragment d'ala 1531 A, peca que Caballero Zoreda 1975, considera un posible fragmento de imitación española de cerámica
paleocristiana. La forma Rigoir, gran plata de parets lleugerament obertes rematades per una ala més o
menys horitzontal, és la més abundant, amb un
50 % de les peces conegudes al jaciment.
La R. 6 apareix representada per una vora i
possiblement per un repeu. Aquesta forma, amb
tres variants principals, correspon a copes de
parets de tendencia globular i vora recta (més o
menys decantada cap a 1'interior). El repeu és
anular.
L'última forma present, per bé que dubtosa, és
la Rigoir 2, que correspon a un plat d'ala plana.
La cerámica estampada grisa es difon, básicament, per la Mediterránia occidental (península
Ibérica, Balears, Sardenya, Italia, Marroc, etc.), i
arriba, pero, al seu extrem oriental (Grecia).
A partir de les característiques formals, així
com de la comparació dels motius decoratius,
hem atribuít un origen llenguadociá o provencal
a set fragments, deixant-ne com a indeterrninats
uns altres tres.
Tot i amb aixó, la inclusió d'aquestes peces
dins una área o una altra no és ben segura, sobretot si en considerem l' estat fragmentari.
Terra sigillata africana
Tot continuant la tradició iniciada al darrer
quart del segle 1 de la nostra era amb la terra sigillata clara A, una nova cerámica fina, també
de producció africana, s' escampa a partir del
segle IV pels mercats de la Mediterránia,
Aquestes cerárniques, de pasta de color taronja, granulosa (més o menys fina), dura i amb
escás desgreixant, tenen un vernís roig clar o taronja que cobreix l'interior de la peca i tan sols
parcialment la seua part exterior. La terra sigillata africana D presenta, seguint
Rayes, dues produccions principals; la primera
d'elles, definida per Carandini i Tortorella" com
DI, es caracteritza básicament pel vernís opac; el
segon grup, o D2, es caracteritza pel vemís lluent
i l' argila menys depurada que el D1.
Entre aquests dos grups, els autors esmentats
anteriorment situen la producció D 1/2, de verrus sernibrillant i característiques técniques poc
defmides a hores d' ara.
La terra sigillata africana D presenta dos tipus de decoració: a rodeta i estampada. Aquesta
segona técnica fou, pero, la que aconseguí una
més amplia difusió i significació. RAYES classifica la decoració estampada en cinc grups o estils, amb diverses fases dins cada grupo
A la Punta de l' Arenal, a més d 'una escassa mostra de les decoracions a rodeta (Rayes
81), trobem motius estampats dels estils A 1, A
II, A ID iE II.
Cronológicament aquestes produccions ocupen un amplíssim període de temps que comença a la darreria del segle III, es generalitza
durant el segle IV i arriba fins a la segona meitat
del segle VII. Tanmateix, les formes més antigues trobades a la Punta de l' Arenal se situen ja
en pIe segle IV (Rayes 58 B, 59 i 61 A), mentre
que les més tardanes arriben a la segona meitat
del segle VI o comencament del VII. Elllarg període cronológic omplert per aquestes cerárniques es correspon amb un ric repertori formal, dividit en quatre grups (per a les
formes obertes) segons A. Carandini i E. Tortorella:
a) Plats iescudelles sense peu o amb peu atrofiat (300-500).
b) Plats i escudelles amb peu (400/450-650).
c) Copes i vasos de llistell sense peu o amb
peu atrofiat (350/400-500).
d) Copes amb peu (400/450-650).
Aquestes cerámiques formen el conjunt més
important de totes les terrisses fines tardanes de
l' Arenal, amb uns percentatges que ultrapassen
el 73 % del total (considerant tant els fragments
amb forma coneguda com els de forma indeterminada).
La terra sigillata africana D tingué una difusió molt amplia. Apareix a tota la Mediterránia,
a la costa atlántica europea i també a 1'Europa
continental i a la mar Negra. L'ocupació vándala de l' África sembla incidir reduint -ne les exportacions, que foren represes novament amb la
conquesta bizantina i es mantingueren fins a
l'entrada dels árabs al nord d'África.
Late Roman C
Aquestes cerámiques foren produídes a la
Mediterránia oriental, amb Focea com a principal centre de producció, tot i
que darrerament n'han estat descoberts nous tallers en árees próximes. La Late Roman C és una cerámica de pasta
rogenca coberta per una engalba del mateix color pero amb diverses tonalitats més o menys
fosques, en la qual predominen, pero, els tons
amarronats, i és la característica d' algunes peces la coloració ben fosca, quasi negra, que pren
la superfície de la vora.
La decoració és feta a rodeta (sobre la cara exterior de la vora o a 1'interior de la peca sobre la
base) o bé estampada. Rayes en destria tres grups
d' entre els motius estampats, cadascun d' ells
amb característiques i cronologies diferents: motius vegetals, decoració animalística i decoració
amb creus, monogrames i figures humanes.
La cronologia global d'aquesta cerámica aniria des de la darreria del segle IV fins a la primera meitat del Vil, tot i que el seu període de máxirna esplendor fou entre mitjan segle V i mitjan
segle VI.
El seu repertori formal és ben escás, i més
encara a la zona occidental de la Mediterránia i
facana atlántica d'Europa, on quasi l'única forma present és la Hayes 3 en les seues diverses
variants (puntualitzant, pero, que, segons A.
Carandini," la Hayes 3 suposa «almeno la meta
de la produzione ...» de la Late Roman C). Aixó
mateix s' esdevé amb el material de la Punta de
l' Arenal, on només trobem representada aquesta
forma que podríem definir com una safa de vora
vertical que al' exterior es mostra engrossida i
ixent en la part inferior, amb repeu baix anular.
La difusió de la Late Roman C a la península
Ibérica és cada cop més ben coneguda i per aixó
quantitativament més important; és present en
molts assentaments costaners, tot seguint una
ruta marítima que des de la seua área de producció a Focea arriba, passant per Sicília i vorejant
la península Ibérica," fins a la Gran Bretanya.
CERÁMIQUES COMUNES IMPORTADES
Amb les cerámiques fines importades, materials ben representats a la Punta de l' Arenal, volem incloure un altre conjunt, aquest, pero, de
terrisses comunes.
Aquestes cerámiques, tot i ésser numéricament menys abundants que no pas les fines," tenen I'interés de correspondre a uns materials
poc coneguts i valorats, presents pero en molts
jaciments amb cronologies tardanes de I'área
mediterránia.
A l' Arenal n'hem destriat dos grups clarament representats, així com un tercer grup tan
sols present amb una peca:
a) El grup de les olles/cassoles modelades a
má.
b) El grup de les cerámiques tardanes ebusitanes.
c) El grup de les olles de vora recta i cos acanalat.
a) És el grup més nombrós, amb unes catorze
peces (vores, que en cap del casos ens mostren
el perfil complet) i diversos fragments de coso. Es tracta de vasos amb forma de tendencia
hemisférica o globular, de base probablement
arrodonida (no se'n conserven fragments de base entre les peces de l' Arenal), i amb la vora
que gira cap a l'interior tot descrivint un típic
engrossiment rematat per un curt llavi amb una
certa tendencia al' exvasament.
Tant les seues característiques com el fet que
en alguns exemplars es conservaren taques del
foc, fa pensar que foren utilitzats com a vaixells
per a cuinar.
La seua pasta és prou dura i granulosa, amb
partícules de quars blanquinós (predominantment) i d'altres de lluentor micácia i color negre
ben visibles sobre la superfície (per a REYNOLDS,
1985, es tractaria d'un material d'origen volcanic). El color de la pasta varia entre el gris fosc
predominant i altres tonalitats marrons rosades,
que en tot cas no es mostren d'una manera homogénia per tota la peca, conseqüéncia del tipus
de cocció.
Extemament, la seua superfície presenta un
brunyiment de faixes estretes més o menys horitzontals.
A les vores, els diámetres oscil-len entre els
17 i els 31 centímetres, amb uns diamétres máxims (corresponents a les parets) lleugerament
superiors.
Tipológicament correspon a la Forma 8, del
Grup 1.2, de les cerámiques fetes a má (Handmade Fabrics) de Fulford, autor que estudia els
materials de les excavacions de Cartago realitzades per la British Mission (1984). Al treball
de REYNOLDS,1985 (autor que segueix RAYES,
1976 i FULFORD,1984), correspon a la Forma
2.1 del Grup 2.
La seua cronologia se situa (seguint Fulford),
entre 475/500 i la darreria del segle VI o el comencament del VII.
L'área de producció d'aquestes cerámiques
no és, a hores d'ara, conegut amb certesa.
FULFORD,1984, proposa com a possibles llocs
d' origen Sardenya o les illes Eólies.
REYNOLDS,1985, assenyala Cartago i alguns
jaciments de 1'interior de Sicília com a únics
llocs coneguts de distribució d' esta forma fora
de la península Ibérica.
Al País Valencia és present en abundants jaciments de l' Alacantí i del Vinalopó Baix i Mitjá
(REYNOLDS, 1985); nosaltres hem constatat aquesta forma en diversos jaciments de la Marina
Alta (els Banys de la Reina a Calp, les Moraires
a Teulada, etc.), així com a Valentia.
b) Aquest grup, del qual coneixem sis peces
de l' Arenal, és format per gerres de coll llarg, cilíndric en el primer terc, amb un engrossiment
posterior que li confereix una forma troncocóniea que va estretint -se cap a la vora, i acaba en
un llavi curt i exvasat (del qual no es conserva
cap exemple entre les nostres peces). El cos mostra una forma de tendencia ovoide
o globular, amb el musele alt i aplanat, del qual
arrenca una ansa que s'uneix al coll per l'engrossiment esmentat anteriorment.
La base és plana, amb repeu anular i umb central (almenys en l'única peca que la conserva).
Característica d' aquestes produccions són les
marques horitzontals de tom sobre el cos, i ben
especialment les decoracions incises sobre el
musele, a base de motius de palmes, i, sobre el
coll, amb línies ondulades separades per faixes
de ratlles horitzontals.
Cal exceptuar el fragment núm. 2671 A (fig.
3.5), corresponent possiblement a una forma
oberta (?), que fou decorat amb les típiques línies incises ondulades i paral-leles.
La pasta d'aquestes cerámiques és prou compacta i dura, d'un color beix/marró elar o de tonalitat rosada en algun caso Té petites i escasses
pigues fosques, alguns punts blancs de calc i
unes fines partícules argentades probablement
rnicácies.
En algun cas s' observa una possible engalba
de coloració semblant a la pasta pero un xic més
fosca.
Tipológicament, podem ineloure aquestes gerres (exeloent-ne el fragment núm. 2671 ja esmentat) dins la forma RE-0314c (o semblant) de
JOANRAMON,1986. Així mateix, les podem fer
correspondre amb el Tipus LXX del repertori
amfóric de KEAY,1984.
La cronologia d' aquestes peces sembla centrar-se al segle VI, amb una possible data d'inici
del comencament del segle v o fms i tot de la
darreria del IV(?), i una data final, almenys a
Eivissa, del 575-625 de la nostra era.
Per les seues característiques formals, així com
pel tipus de pasta, considerem l'illa d'Eivissa el
lloc on foren produídes aquestes cerámiques.
D' aquesta manera veiem que en un moment tarda
(potser a partir del segle v), es reinicien amb una
certa intensitat les relacions comercials amb l'illa
Yema,relacions que no fan sinó continuar un procés comencat molts segles arrere.
Pel que fa a la seua Mea de difusió, tot i que
les dades de que disposem són ben parcials,
constatem la seua presencia en diversos jaciments de la Marina Alta (on, a més d' aquestes
gerres, trobem d'altres formes), com és ara el
cas dels Banys de la Reina (Calp) i altres. També, pero, apareixen a Lucentum (barri de Benalua, Alacant), Valentia, el Grau Vell de Sagunt,
Pollentia, etc.
c) Aquest grup és representat només per una
peca. Correspon a una olla (?) de cos de tendencia globular i coll cilíndric rematat per un curt
llavi lleugerament engrossit. Conserva una ansa
que ix del musele i va a la part superior del coll;
suposem pero, que aquesta peca en devia tenir
dues, tal com s' observa en altres exemplars de
la mateixa forma (RAYES,1976).
La pasta és granulosa fina, de color roig fosc
amarronat amb alguns punts blancs. La superfície exterior mostra una tonalitat grisenca fosca.
El cos presenta abundants i característiques
estries.
Sobre el coll apareix el grafit d'una creu fet
abans de la cuita.
Aquesta forma sembla inelosa en el grup de
les olles (Cooking-pots) de la Ware III, dins les
«Palestinian Wares» de RAYES,1976.
També pareix relacionar-se amb el tipus 16
del grup B de la tipologia establerta pel CATHMA
(1988), tot i que l' estat fragmentari de les peces
impedeix de fer més precisions.
Pel que fa a la datació, aquestes cerámiques
presenten diverses cronologies. Rayes les situa
pels volts del segle ID de la n. e., mentre que al
treball del CATHMA són col-locades entre els segles VI-VII.
L'origen d'estes cerámiques pot situar-se a
l' área de la Mediterránia oriental, més concretament (seguirit Rayes) a la zona de Palestina.
A la Mediterránia occidental tan sols són
constatades a Marsella (CATHMA); són abundants
al' extrem oriental de la Mediterránia, área on
devien ser produídes.
Joaquim Bolufer i Marquès
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada