Joaquim Bolufer Marqués
Mvsev Arqueològic i Etnogràfic Municipal Soler Blasco de Xàbia
Les primeres investigacions sobre l'arqueologia andalusina de Xàbia
són relativament recents. L'any 1987 va ser presentada al II Congreso de
Arqueologia Medieval una comunicació en la qual es recollien les dades
obtingudes de la prospecció arqueològica dels termes municipals de Xàbia
i el Poblenou de Benitatxell. Hi figuraven en aquest treball, junt amb les
notícies dels jaciments coneguts fins a eixe moment (13 a Xàbia i 4 al
Poblenou), les dades aportades per l'excavació realitzada pel Mvsev de
Xàbia al jaciment de les Capsades (Xàbia, 1986), primera intervenció
arqueològica desenrotllada en un jaciment andalusí d'aquest terme.
Els anys següents s'hi realitzaren d'altres excavacions als jaciments
medievals andalusins de Lluca (Xàbia, 1987) i el Rodat (Xàbia, 1988). A
partir de 1990 s'inicien les intervencions arqueològiques a la vila de Xàbia,
excavacions que han aportat alguns materials -i potser alguna senzilla
estructura- d'època andalusina. Els darrers anys, l'excavació de la cova de
les Bruixes (Poblenou, 2000 i 2001) ha proporcionat interessants dades sobre
un dels assentaments agropecuaris andalusins que formarien part de l'alqueria
de l'Abiar.
Tots aquests jaciments i quasibé la resta dels coneguts a Xàbia i el
Poblenou, corresponen a explotacions agrícoles i ramaderes d'escassa entitat
però ben nombroses; assentaments que presenten una especial concentració
sobre les vessants sud-est i nord-oest de la vall de Xàbia.
A pesar d'aquest abundant poblament, no són moltes les notícies que
posseïm sobre les necròpolis que acompanyaren aquests assentaments. Les
profundes transformacions agrícoles i urbanístiques seran les responsables
d'aquest desconeixement. Tanmateix, una de les necròpolis de Xàbia ha
proporcionat dos documents epigràfics funeraris ben rellevants (més encara
si considerem que és ben escassa l'epigrafia àrab al País Valencià, amb només
72 inscripcions conegudes al territori valencià segons l'estudi de C. Barceló,
1998).
Les notícies i informacions que hem anat recollint ens permeten situar
al terme de Xàbia quatre necròpolis, tres sobre la vessant nord dels Tossalets
i un altra -amb dubtes- a les Cansalades, al sud-est del terme.
Al Poblenou, a més d'algunes notícies incertes, coneixem només una
necròpolis situada a l'Ascassar, de la qual encara se'n conservaven fins fa
no molts anys, les restes d'alguns enterraments realitzats en fosses excavades
en terra i cobertes amb lloses de pedra.
Necròpolis del Rebaldí
Aquesta necròpolis ens és coneguda per les referències de Sebastià
Xolbi, qui fou pavorde de l'església de Sant Bertomeu de Xàbia durant la
segona meitat del segle XVIIL El Rebaldí és una petita partida situada al sud
del Pla, emmarcada a ponent pel barranc de la Sabatera, i pel camí de
Cansalades a llevant. La necròpolis, formada per diverses fosses, va ser
descoberta i destruïda-si més no, parcialment- en realitzar l'abancalament i
altres transformacions agrícoles a la partida, ben segurament en una zona
pròxima al camí de Cabanes. El pavorde escriu: " ...A la falda de un monte llamado Rebaldí, que dista de esta villa de Xabea un cuarto y medio de
legua, hacia el Mediodia, se han descubierto este ano unas cuarenta fosas,
cubiertas de losas, todas juntas, donde se hallaron todos los huesos de persona humana, en algunos aun las calaveras enteras, y pasa por tradición
que allí existió un lugar con dicho nombre de Rabaldí, y que seria cuando
los moros ocupaban estos Reinos; todas las fosas miraban hacia el Oriente."
A hores d'ara, no se'n conserven evidències d'aquest cementeri, tot
i que dins la finca del Rebaldí coneixem diverses estructures d'època
andalusina, com són ara dotze sitges de boca circular excavades a la roca,
situades sobre la vessant nord-est, o un basament quadrangular de maçoneria,
molt arrasat, situat al cim del tossal i que potser correspondria a algun tipus
d'estructura de tipus defensiu o d'aguait.
Necròpolis de l'Atzúbia
Les notícies sobre aquesta possible necròpolis andalusina són encara
més escasses. Corresponen a les referències orals recollides ja fa temps, que
esmentaven l'aparició de diversos enterraments apareguts a la vora del camí
Cabanes, que varen ser destruïts durant la construcció d'una bateria
d'armament antiaeri bastida l'any 1937/38 per defensar el camp d'aviació
del Pla. Tanmateix, uns pocs metres a ponent d'aquest indret, encara es
conserven les restes d'una fossa, destruïda en gran part, que mostra una
secció de forma trapezoïdal, amb la base més ampla que la boca, i una
orientació nord-sud. La fossa, que no conserva cap tipus de coberta, està
excavada sobre el sòl geològic de "tap".
En aquesta zona es conserven algunes estructures d'època andalusina
(dues sitges i una basseta quadrangular excavades en la roca), així com altres
restes d'una anterior assentament d'època romana.
Necròpolis de Cap de Martí
Ben segurament, aquesta va ser la més important necròpolis
andalusina del terme. Si més no, això fa suposar la presència d'almenys
dues inscripcions funeràries; testimonis excepcionals dins l'arqueologia
andalusina del nostre país. Aquesta necròpolis es troba dins l'àrea coneguda
com la "colònia valenciana", primerenca urbanització situada a la partida
de Cap de Martí, a l'extrem llevantí de la carena dels Tossalets, al sud-est
del Pla. Ocupa una suau vessant d'uns 38 metres d'alçada sobre el nivell de
la mar. En aquesta àrea, a hores d'ara urbanitzada en gran part, varen aparèixer
a les darreries dels anys setanta, diversos enterraments en fossa descoberts
durant la construcció d'un xalet. Justament, les informacions que tenim
provenen d'uns dels treballadors que va participar en aquelles obres'. Les
fosses descobertes -entre sis o vuit- eren de forma rectangular o trapezoïdal
i estaven excavades en terra. Un dels enterraments, mostrava una estructura
singular, sent cobert per una mena de volta de pedres a sota de la qual
apareixia situat l'enterrament. En la mateixa zona, són diverses les notícies que esmenten l'aparició de "pouets de moro" un deis quals va poder ser
excavat pel Mvsev municipal.
Justament, les dues inscripcions funeràries fragmentades d'aquesta
necròpolis aparegueren de manera fortuïta quan es realitzaven uns treballs
d'urbanització en la zona. Totes dues peces formaven part del reompliment
de sengles sitges excavades a la roca - els pouets de moro, tantes voltes
esmentats.
La inscripció més antiga correspon a una placa de pedra arenisca de
la qual només es conserva un fragment de forma triangular que correspon al
cantó superior esquerre-. Seguint l'estudi de Carme Barceló (C.Barceló 1988
i 1998), la peça conserva quatre línies incompletes, amb lletres en relleu de
tipus cúfic, que la mateixa autora tradueix com: [En el nom de Déu, el CIemen]t, el Misericordiós. / [Aquesta és la
tombadebn...-] dibn / [...Va morir-lapiade's d'ell D]éu!-el diur- / [n
del (?)... al mes de (rabi oyumadà) el pri]me-/ [r de l'any... i... i... cents].
La doctora Barceló, basant-se en les característiques epigràfiques i la
seqüència textual de la inscripció, data la peça en les darreres dècades del
segle X 0 primer decenni de l'Xl.
L'altra inscripció correspon a una estela de forma rectangular,
fragmentada (es conserven dos fragments, ara acoblats) de pedra arenisca
blanquinosa. La inscripció va ser trobada cap a Tany 1959 durant la
construcció d'un dels xalets de la Colònia Valenciana. La propietària de la
casa. Hedy Egger de Lemmam, comprengué que es tractava d'una important
troballa, per la qual cosa va instar els operaris perquè buscaren els fragments
perduts, que finalment no aparegueren. Posteriorment, la peça va ser
dipositada al Mvsev Municipal, on es conserva actualment. La inscripció,
estudiada i publicada per C.Barceló (1987 i 1998), conserva deu línies
incompletes en relleu, amb lletres d'estil cúfic simple: en el nom de Déu, el Cle[ment, el Misericordiós] / "Hòmens ! [la
promesa de] / [Déu es veríldíca. Que no us extra[vie la vi-] / [da munda]nal,
ni [us extravie, respecte de ] / [ Dé]u, el Seductor (Alcora, XXXV,5).
Aques[ta és la tomba de... -| / r ibn Nasrun, [- \ Déu tinga pietat d'ell;- (?)
] / Va morir el diürn del dijo[us pri-] / mer dia de rayab [de l'any] / cinc i
nor[anta / i cinc-cents...] (= 29 d'abril de Tany 1199 de C).
Seguint C.Barceló, la data que figura en la inscripció és el 29 d'abril
de 1199 (en una primera lectura, Barceló (1987) havia interpretat la data
com del 29 de maig de 1199). Aquestes referències cronològiques ens
permeten emmarcar l'ús de la necròpolis de Cap de Martí durant el segles
Xl-Xll, amb dos cents anys d'ús.
Necròpolis de Cansalades
L'existència d'aquesta possible necròpolis andalusina és coneguda
per les informacions orals de la família Cardona Esteve. El jaciment es situa
a la partida de les Cansalades, al sud del terme. Les notícies que disposem
fan referència a la troballa de nombroses restes òssies aparegudes durant les
transformacions agrícoles en una zona de suau pendent vers l'oest.
Els
llauradors interpretaven aquestes restes com un cementeri islàmic.
Actualment, la zona ha estat en gran part alterada per les obres
d'urbanització. No obstant, a les àrees encara no transformades no hem
localitzat restes òssies ni d'altra mena. Tanmateix, en zones pròximes, dins
la mateixa partida, sí que en coneixem restes d'almenys tres assentaments
andalusins, en dos dels quals encara es conserven vàries sitges excavades a
la roca.
BIBLIOGRAFIA
BARCELÓ TORRES, Carmen; 1987. "La làpida àrab del Museu de
Xàbia". Xàèíga 2. Xàbia. 31-34.
- 1988. "Una inscripció àrab de Xàbia". Xàbiga 4. Xàbia. 55-58
- 1998.
La escritura àrabe en el País Valenciano. Inscripciones
Monumentales. Àrea d'Estudis Àrabs i Islàmics de la Universitat
de València. València.
BOLUFER MARQUÉS, Joaquim; 1987."Aproximación poblamiento
islàmico de los terminos municipales de Xàbia y Benitatxell (Marina Alta,
Alicante)".
Actas II Congreso de Arqueologia Medieval. Tom II. Madrid.
477-490.
Relaciones Geogràficas, Topogràficas e Históricas del Reino de
Valencià. 1998. Consell Valencià de Cultura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada